Het magische moment

Arnulfo Quimare and Scott Jurek, two of the greatest ultra-long distance runners right now.
Arnulfo Quimare en Scott Jurek, twee van de beste ultralopers van dit moment.
Vorig najaar heb ik een cursus chi running gedaan. Dit jaar tijdens mijn vakantie het boek De Geboren Renner gelezen en zag dat dit boek enorm goed aansluit bij Chi Running. Heel inspirerend en voor mij een reden om te besluiten de conventionele hardloopschoen aan de wilgen te hangen. Eerst heb ik wat geëxperimenteerd met rennen op Teva’s en op blote voeten. Daarna wilde ik toch ook wel erg graag de begeerde Vibram FiveFingers hebben. Marion Meesters (mijn Chi Running master instructor) schreef daar het volgende over op haar blog: ‘Gelukkig had ik mijn eerste paar Vibram FiveFingers (VFF’s) al gekocht vóór het boek vorig jaar uitkwam, want daarna zijn ze wereldwijd een poosje min of meer uitverkocht geweest.’ Het volledige artikel staat hier. Gelukkig voor mij las ik het boek na de hype, want ze waren gewoon verkrijgbaar bij de plaatselijke buitensportzaak.

Nog even kort mijn ervaringen met Blote Voeten, Teva’s en met VFF’s om het grote verschil aan te geven: Lopen op blote voeten: Perfect, maar je maakt je zorgen om de voetzool. Elk steentje, takje, wortel of stukje glas kan je voet beschadigen.

Boven: Teva's, model Omnium.
Midden: Blote voeten.
Onder: Vibram Fivefingers, model KSO
Ook in gras en onkruid kunnen onverwachte harde of scherpe voorwerpen zitten. Die voeten moeten dus beschermd worden. Dus op de plaatsen waar het niet kan of twijfel is gaan de Teva’s aan. De steentjes die je niet onder je voetzool wil hebben komen nu tussen de Teva en je voetzool. Dat is niet comfortabel, dus moet je regelmatig tijd vrijmaken om deze materie verwijderen. De zool van de Teva is stug (die van mij tenminste wel). De Vibram Fivefingers daarentegen zijn supersoepel. Je kunt je hele voet bewegen alsof er niets omheen zit. De steentjes blijven keurig buitenboord en je voetzolen zijn onkwetsbaar voor de gevaarlijke ondergrond. Als het waar is dat de hardloopschoen meer blessures veroorzaakt van voorkomt, dan zweer ik bij de VFF’s.

Tip: Ik heb er nu een aantal keer op gerend (door bossen en duinen) en merk nu dat ik rustig aan moet doen. Door de opgebouwde conditie wil ik meer dan mijn voeten nu aankunnen met al die veranderingen. Trainen voor de Achmealoop en wennen aan compleet andere schoenen gaat eigenlijk niet samen. Ik zeg het tegen mezelf, maar ook tegen de lezer: ‘Neem er de tijd voor’.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>