Vergeten oefening uit 19e eeuw: De 100-up

Christopher McDougall (Je weet wel, van het boek Born to Run) demonstreert een verloren looptechniekoefening uit de 19e eeuw, the 100-Up.

Hij wam deze oefening toevallig tegen tijdens het snuffelen tussen oude biografieën van hardlopers. W.S. George, toen 16 jaar oud, vond deze “100-Up” oefening uit in 1874 vanwege tijdgebrek. Hij maakte werkdagen van 14 uur als apothekersleerling en kon alleen trainen tijdens lunchtijd. 5 jaar daarna was hij wereldrecordhouder op alle afstanden tussen de halve mijl en de tien mijl.

Ik heb de oefening zelf geprobeerd en gemerkt dat het een zware oefening is. Doordat je hiermee een correcte voorvoetlanding simuleert, kan je hiermee de voetlanding goed oefenen en de juiste spieren versterken onder een lage belasting. Ik denk voor mij een zinvolle oefening omdat mijn voeten tijdens duurlopen, na een kilometer of 10, behoorlijk vermoeid zijn geraakt van de voorvoetlandingen en ik daardoor de neiging krijg om ook op mijn hielen te landen. Reden voor mij om deze oefening elke dag te gaan doen.

Bijkomende voordelen van deze training: Het duurt net lang genoeg om het warm te krijgen en is te kort om flink te gaan zweten. Dus ideaal voor:

  • In de pauze op kantoor
  • Als je het koud hebt en je hebt geen zin om de kachel aan te doen of je wilt energie besparen
  • Wanneer je niet naar buiten wil om te rennen

Meer info op HundredUp.com.

Kritische noot (Update 13 november 2011)
Tot nu toe heb ik de 100-up (nog steeds) slechts 1x gedaan. Ik kreeg er spierpijn van. Omdat ik het echte lopen niet met deze oefening in de weg wil zitten, heb ik deze trainingstechniek maar even rechts laten liggen. Gisteren kwam het eerste kritische geluid over de 100-up voorbij. Deze oefening wordt afgeraden binnen de ChiRunning methode. Hij zou te belastend zijn voor de kuiten en de achillespezen en onnodig zijn voor het ontwikkelen van een goede looptechniek. Dat de oefening W. S. George indertijd goed geholpen heeft, hij was sterk, jong en getalenteerd, wil natuurlijk nog niet zeggen dat iedereen, inclusief mensen met een blessureverleden, de 100-up moeten adopteren. Misschien hoort hij meer bij de categorie Barefoot Power Running thuis.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.