Lopen met volle maag

Heel verstandig: ze rennen niet.

Heb je heerlijk getafeld, dan zou je de neiging moeten hebben om even lekker lui te gaan liggen. Toch kan het zijn dat je zo na het eten spontaan zin krijgt om even een stukje te rennen. Of het kan zijn dat je een slaaf bent van je trainingsschema en het enige beschikbare moment vlak na het eten is. Ben je dan eenmaal een eindje op weg, dan kan het gebeuren dat je minder comfortabel loopt dan normaal en/of steken in je zij voelt.

Die steken in je rechterzij kunnen ontstaan doordat je middenrif, verzwaard door een volle maag trekt aan de plek waar de pijn in je zij optreedt. Er zijn ook middelen om die pijn te voorkomen of tegen te gaan. Veel drinken voor het lopen of uitademen wanneer je linkervoet de grond raakt. Of minder snel lopen.

Nou heb ik wel een theorie over lopen met een volle maag. Toen mensen nog moesten rennen tijdens de jacht deden ze dat ook niet vlak na het verorberen van een groot stuk vlees. Ze gingen op jacht wanneer ze honger hadden. Met een lege maag dus. Leeuwen verzetten na het eten voor langere tijd geen stap. Ze komen in beweging als ze hun maag horen knorren. Rennen gaat dus het best met een nuchtere maag.

Update 16 mei 2011
Net gevonden: Dit artikel bevestigd mijn ervaring en theorie. Sterker nog: Je spieren worden beter in het opnemen van koolhydraten.

Update 21 maart 2012
Net gevonden: Een artikel op Runnersweb, de website van Runners World. Nuchter op pad is gezonder. Stevig hardlopen voor het ontbijt beschermt je lichaam tegen een overdaad aan voedsel later op de dag.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu