Hoe word ik een groene loper?

30 dingen die een druk, weldenkend mens (jij dus) kan doen om een groene(re) loper te worden.

Vrije vertaling van How to Be a Greener Runner door Jason Stevenson in Runner’s World, november 2008.

Trainingen

Goed: Wandel of fiets naar alle groepstrainingen.
Beter: Loop naar de winkel, de bibliotheek, het gemeentehuis, etc. Door slim te combineren is er altijd tijd om te trainen.
Best: Start al je loopjes vanuit huis of kantoor.

Wedstrijden

Goed: Neem deel aan milieubewuste wedstrijden (bijvoorbeeld de Zevenheuvelenloop of de marathon van Zwolle).
Beter: Carpool of neem het openbaar vervoer van en naar evenementen.
Best: Loop wedstrijden in je eigen omgeving.

Drinken

Goed: Koop sportdranken in poedervorm en meng deze zelf met water.
Beter: Neem je eigen water mee in plaats van het aannemen van plastic bekertjes tijdens de loop.
Best: Gebruik ecologisch verantwoorde herbruikbare flessen in plaats van plastic wegwerp waterflessen.

Nieuwe schoenen

Goed: Koop een schoen die geschikt is voor meerdere terreinen.
Beter: Kies schoenen die gemaakt zijn met minder schadelijke oplosmiddelen en gerecyclede onderdelen. Het merk Terra Plana is een pionier op dit gebied.
Best: Vermijdt kunststoffen en ga voor natuurlijke materialen. We zijn er nog niet, maar Brooks heeft met de BioMoGo de eerste biologisch afbreekbare middenzool op de markt gebracht. 50x sneller biologisch afbreekbaar dan de gangbare middelzool die er naar schatting zo’n 1000 jaar over doet om te verteren.

Nieuwe kleding

Goed: Koop kleding gemaakt van gerecycled polyester. Merken als Nike en Patagonia hebben deze kleding in het assortiment.
Beter: Koop kleding gemaakt van merinowol, een natuurlijke en hernieuwbare grondstof. Deze kleding is o.a. te koop bij natuurlijkhardlopen.nl.
Best: Koop niet meer kleding dan nodig en probeer je kleding zo lang mogelijk te dragen.

Maak het verschil

Goed: Doneer aan organisaties die gebieden beheren waar je graag loopt.
Beter: Wordt vrijwilliger om lokale paden, waar je graag loopt, schoon te maken. Of nog beter: wordt eco runner.
Best: Organiseer een recycling-station bij een lokale wedstrijd waar deelnemers oude spullen kunnen brengen.

Zorg voor je spullen

Goed: Laat je kleding niet beschimmelen in je fiets- of sporttas.
Beter: Draag oude kleding, en niet je lievelingskleding, over je loopkleding die je voor de start van een training of wedstrijd uit kunt trekken, om te voorkomen dat je mooie en/of dure spullen kwijt raakt.
Best: Was je kleding in koud water en hang het te drogen. (Bonus: Je kleding blijft langer mooi en gaat langer mee.)

Eten

Goed: Gooi je plastic verpakkingen in een inzamelcontainer voor plastic (Plastic Heroes).
Beter: Maak je eigen energierepen of -koekjes. Hier een recept van Pinolekoekjes.
Best: Sla eens een dagje vlees over. Met plantaardige eiwitbronnen is aanzienlijk minder brandstof en water nodig bij de productie.

Cross-training

Goed: Ga buiten sporten wanneer dan kan (in plaats van in een sportschool).
Beter: Heb je materiaal nodig (bijv. een fiets of een set gewichten)? Koop dit 2e hands bij jouw in de buurt via bijv. Markplaats.nl i.p.v. nieuw kopen.
Best: Laat uw auto voor de deur staan en fiets of loop naar de sportschool.

Oude schoenen

Goed: Wordt je demping onvoldoende? Dan kan je ze nog dragen tijdens boodschappen doen, het uitlaten van de hond, etc.
Beter: Lever ze in bij een Nike Reuse-A-Shoe inzamelpunt bij jou in de buurt, dan wordt er een grondstof van gemaakt die wordt gebruikt voor sportvelden en speeltuinen. Of gooi ze in een Puma Bring Back Bin, vooralsnog alleen in Duitsland.
Best: Lever ze in bij een lokaal kledinginzamelpunt. Dan worden ze gegeven aan mensen die ze nog heel goed kunnen gebruiken.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.