Afstandrecords sneuvelen bij de vleet

Als je de halve marathon geen ultieme uitdaging meer vindt, ga je voor een hele. Alleen is het verschil in afstand best groot. September vorig jaar heb ik met moeite mijn eerst halve marathon gelopen. Met moeite omdat de gehele route verhard was en ik blijkbaar niet genoeg met VFF’s getraind had op harde ondergrond en ik na 10K al last van blaren kreeg. Daarna ben ik rustig aan gaan trainen voor volgende halve marathons. Ondertussen was ik er ook achtergekomen dat ik trail- en crosswedstrijden eigenlijk veel leuker vind. Ik heb mijn PR op de 15K ruimschoots verbroken op onverharde ondergrond en ik heb mijn eerste echte trailwedstrijd gelopen, de Veluwezoomtrail (27K). Trainen hiervoor ging met vallen en opstaan. Afstand opbouwen tot er weer een of ander pijntje de kop opstak, weer een paar stapjes terug en weer opbouwen. Ik heb me ingeschreven voor de Duinentrail Schoorl (28K) en een zesuursloop (Tartan6uurse), dus moet ik gewoon doorgaan met de trainingsopbouw, helemaal als ik in mijn achterhoofd het idee heb om misschien volgend jaar een hele marathon te gaan lopen.

Vandaag was ik om 5:30 wakker en sprong mijn bed uit voor een LSD (lange langzame duurloop. Ik liep naar Nationaal Park Zuid Kennemerland via mooie paadjes en een omweg naar Parnassia. Daarna de VFF’s uit op het strand en bij IJmuiderslag de VFF’s weer aan. Na een aantal km zit er rechts een naamloze officiële (mini)ingang de duinen in. In het noordelijk deel van NPZK zijn trouwens aanmerkelijk minder blootsvoetsvriendelijke paden dan in de rest van het duingebied. Toen richting uitgang ingang Midden-Herenduin gelopen, buitenom tot ingang Duin en Kruidberg, binnendoor tot ingang Bleek en Berg en vervolgend huiswaarts. Na 3 uur en 20 minuten was ik weer thuis. Ik had vooraf niet ontbeten en geen eten en drinken meegenomen. Ik had mijn route zo gepland dat ik regelmatig langs een waterfonteintje kwam. Ik weet ze nog niet allemaal te vinden. Op de nuchtere maag en zonder eten was goed te doen. Als je een LSD training doet is het de bedoeling om energie uit vet te gebruiken. Omdat ik geen honger kreeg zal ik waarschijnlijk deels vet hebben verbrand, anders zou ik het vast niet zo lang volgehouden hebben.

Gisteren was ik proefpersoon bij een wetenschappelijk onderzoek op de faculteit Bewegingswetenschappen op de VU naar de bruikbaarheid van een Myotest (een mobiele versnellingsmeter + software). Daartoe mocht ik plaatsnemen op een loopband met het Myotestapparaat op mijn buik bevestigd en werden de in- en uitgeademde gassen gemeten. Tevens werden de proefpersonen ingedeeld op ChiRunners en niet-ChiRunners. Dit om aan te tonen of deze manier van lopen daadwerkelijk efficiënter is. Na afloop kon ik meteen al meekijken met de resultaten. Mijn pasfrequentie bleek continu te schommelen rond de 180 passen per minuut. Een logisch gevolg was dat tijdens de verschillende looptempo’s mijn paslengte toenam. Bij de hoogst gemeten snelheid, 12 km/u had ik volgens de studenten een lage amplitude. Ik bewoog slechts 8 cm in verticale richting. Ook mijn energieverbruik was laag en mijn hart en ademhaling zijn na een tempowisseling snel aangepast en stabiel. Tijdens de test had ik voornamelijk koolhydraten verbrand. Dat kon kloppen want de vorige dag had ik pasta gegeten en als ontbijt brood. Voordat de test begon moest ik nog wat medische gegevens invullen. O.a. mijn gewicht. Het is al een hele tijd geleden dat ik op een weegschaal stond en toen woog ik 83 kg. Aangezien ik daar ook gewogen werd wist ik meteen mijn actuele gewicht: 79 kg. Daaruit blijkt ook dat ik met al dat lopen vet verbrand. Tien jaar geleden, voordat ik begon met trainen voor de 4daagse van Nijmegen woog ik nog tegen de 90 kg. Ook nu mogen er nog wel een paar kilootjes af want dat scheelt een hoop bagage tijdens het lopen.

Qua afstand heb ik naar schatting 29K gelopen vandaag. Niet niks dus. Zeker niet na de Myotest van gisteren. Dus weer een afstandsrecord en die zal wel vaker gaan sneuvelen de komende periode. Zolang het goed gaat is de grens voorlopig nog niet bereikt.

Wil je weten hoe je ook je grenzen kunt verleggen? Zie: Breek-door-je-afstandsgrenzen-met-ChiWalking-en-ChiRunning.pdf

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.