Tapertime

Ik zit nu halverwege de tapertime van ongeveer 3 weken die ongeveer staat voor de rustperiode voorafgaand aan een marathon. Precies voor die 3 weken ingingen liep in de Trail By The Sea. Uiteraard was ik eigenwijs en ging afgelopen weekend (een week na TbtS) een (te) lange duurloop lopen. Het was eveneens een klusweekend, dus met meer lichamelijke belasting dan normaal. Het was dus ook niet erg verwonderlijk dat die duurloop (van 32,5K) mijn niet gemakkelijk afging.

Eerst lopen naar ingang Bleek en Berg. Door de duinen naar Parnassia. Over het strand naar het zuidelijkste puntje van Zandvoort. Terug naar het noorden even voorbij Parnassia over de inham. Tot daar (24K) ging het misschien wat zwaarder dan anders, maar toch redelijk goed. Eenmaal terug in de duinen bleek ik enigszins uitgeput te zijn en het koste moeite om mijn benen ertoe te zetten mij naar huis te brengen. De laatste kilometers heb ik afwisselend gewandeld en gelopen.

Thuis was er geen tijd om bij te komen want er moest verder geklust worden. Dit zijn eigenlijk geen verstandige dingen voor in een tapertime. Gelukkig was ik gisteren tijdens de baantraining wel verstandig. Ik ging er gewoon op de fiets naartoe (in plaats van lopend) en het trainen ging prima. Ik ben weer op tijd gestopt (op het moment dat ik nog niet moe was). Als ik de rest van de stilte voor de storm nog rustig aan weet te doen dan moet deze tapertime nog kunnen slagen. De tijd zal het leren.

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. 3 weken tapering off moet voldoende zijn. Mijn ervaring is 3 weken voor de marathon nog een laatste lange duurloop. Ik topte dan de duur en de intensiviteit de laatste 2 weken af en liep als op zondag de marathon was niet meer na woensdag.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.