Geen schoen kan een foute voetlanding compenseren

Wat betreft de kop boven dit artikel: Leg de klemtoon op schoen en niet op geen. Een hiellanding kan je vergelijken met het verticaal laten vallen van een staaf. Als deze de grond raakt komt hij abrupt tot stilstand. Bij een voorvoetlanding is de vergelijking dat de staaf schuin valt. De staaf raakt de grond met minder impact want de rest van de staaf is nog niet klaar met vallen. Als je blootsvoets over een stalen plaat loopt met een voorvoetlanding is de kracht van de impact tot 7x kleiner dan wanneer je geschoeid op je hielen landt op dezelfde stalen plaat.

Fig1bHoe dit zich verhoudt tot een middenvoetslanding wordt niet duidelijk in dit artikel omdat ze zich focussen op het verschil tussen voorvoet- en hiellanding. De laatste alinea vermeld dat het uitmaakt of de middenvoetslanding meer in de buurt komt van een voorvoetslanding of meer in de buurt van een hiellanding en dat krachten in ieder geval verdeeld worden over een groter oppervlak.

In ChiRunning, de techniek die ik heb aangeleerd, landen we op onze middenvoet. Als ik schoenen draag vind ik het erg moeilijk om te ervaren of de middenvoetslanding goed wordt uitgevoerd. Blootsvoets is dit een stuk eenvoudiger. Als je dan net iets teveel op je hiel landt voel je dat meteen. Bij een middenvoetslanding maak je gebruik van de krachtige veer die in de voetboog zit.

Looptechniek maakt dus het verschil, niet de schoenen.

Lees verder het Engelstalige artikel op de Harvard-site, toegelicht met veel foto’s en filmpjes: Biomechanical Differences Between Different Foot Strikes

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu